Produkt "Psychopatologia życia codziennego Marzenia senne" został dodany do koszyka.
Freud [froid] Sigmund, ur. 6 V 1856 we Freibergu (ob. Příbor, Czechy), zm. 23 IX 1939, Londyn; austriacki neurolog i psychiatra, twórca psychoanalizy.

Urodził się w żydowskiej rodzinie kupieckiej, która 1860 przeniosła się do Wiednia, gdzie z wyróżnieniem ukończył gimnazjum oraz studia medyczne. W miejscowym uniwersytecie zdobył też kolejne stopnie naukowe. W 1885 otrzymał stypendium w paryskiej klinice Salpetriére u neuropatologa J.M. Charcota leczącego histerię za pomocą hipnozy. Po powrocie otworzył prywatną praktykę lekarską. Wraz z J. Breuerem opisał przypadek pacjentki Anny O. Pierwsze jego publikacje nie znalazły jednak uznania w środowisku medycznym. W 1886–93 pracował dodatfkowo w Instytucie Neurologicznym Kassowitza w Wiedniu, studiował w Berlinie w Szpitalu Cesarza Fryderyka oraz na oddziale chorób nerwowych Szpitala Charité, a podczas kolejnego pobytu we Francji w klinice uniwersyteckiej w Nancy. W 1902 został profesorem uniwersytetu w Wiedniu. Zainicjował działalność Wiedeńskiego Towarzystwa Psychoanalitycznego, w którym od 1910 pełnił funkcję kierownika naukowego. Był współzałożycielem rocznika Jahrbuch für psychoanalytische und psychopathologische Forschungen oraz periodyku Zentralblatt für Psychoanalyse, a także 1910 współtwórcą Międzynarodowego Towarzystwa Psychoanalitycznego. Na przełomie 1915 i 1916 wygłosił cykl wykładów, znanych jako Wstęp do psychoanalizy. W 1936 został członkiem Towarzystwa Królewskiego w Londynie. Po przyłączeniu Austrii do III Rzeszy, ze względu na pochodzenie żydowskie, wyjechał do Wielkiej Brytanii.

Pierwszymi pracami Freuda, które przyniosły mu rozgłos, były: Psychopatologia życia codziennego (1900, wydanie polskie 1912, wydanie 5 2000), Objaśnianie marzeń sennych (1900, wydanie polskie 1996) oraz Marzenia senne (1901, wydanie polskie 1987). Do podstawowych dzieł Freuda zalicza się ponadto: Wstęp do psychoanalizy (1917, wydanie polskie 1935, wydanie 12 2004), Poza zasadą przyjemności (1920, wydanie polskie 1975), Charakter a erotyka (wydanie polskie 1996). O możliwościach psychoanalitycznej interpretacji religii i kultury świadczą następujące publikacje: Totem i tabu (1913, wydanie polskie 1993), Przyszłość pewnego złudzenia (1927, wydanie polskie 1995), Kultura jako źródło cierpień (1930, wydanie polskie 2 1995), Człowiek imieniem Mojżesz a religia monoteistyczna (1939, wydanie polskie 1994) — ich fragmenty zostały zebrane w tomie pt. Człowiek, religia, kultura (1967). Freud napisał także autobiografię pt. Wizerunek własny (1925, wydanie polskie 1936, wydanie 2 1990).

Poglądy naukowe Freuda ulegały ewolucji. W ich rozwoju można wyróżnić 3 główne fazy: w pierwszej (do ok. 1900) Freud przedstawił interpretację zaburzeń psychicznych oraz program ich diagnozy i terapii, w drugiej (do ok. 1920) wykroczył poza granice medycyny i stworzył teorię struktury i funkcjonowania psychiki ludzkiej, w trzeciej natomiast (po 1920) rozszerzył i przekształcił psychoanalizę w filozoficzną koncepcję człowieka i kultury.

Punktem wyjścia całości poglądów Freuda była opracowana przez niego metoda diagnozy i terapii zaburzeń psychicznych nazwana psychoanalizą. Opierała się ona na założeniu, iż nie istnieje bezpośredni wgląd w ludzką psyche. Każde jej badanie z konieczności jest procedurą pośrednią, polegającą na interpretacji ekspresji symbolicznej: wolnych skojarzeń, snów, czynności pomyłkowych. Terapia, będąca analizą owych ekspresji, miała doprowadzić do uświadomienia sobie przez pacjenta nieuświadomionych dotąd dążeń i stłumionych przeżyć, stanowiących przyczynę nerwic. Wyjaśniając zaburzenia psychiczne, Freud doszedł do wniosku, że mają one podłoże seksualne i są związane z tzw. wydarzeniami traumatycznymi, które rozegrały się w okresie wczesnodziecięcym. Odwołując się do wyników badań klinicznych, Freud stworzył ogólną teorię psychiki ludzkiej. Była to koncepcja dynamiczna. Zasadniczą rolę w życiu człowieka odgrywają bowiem popędy. Pierwotnie Freud zakładał istnienie jednego rodzaju popędu, a mianowicie libido. W późniejszym okresie (m.in. pod wpływem I wojny światowej) wprowadził rozróżnienie na popęd życia (zwany erosem, 3) i destruktywny popęd śmierci. Traktował je jako postacie energii psychicznej, która zachowuje się zgodnie z prawem zachowania energii, tzn. jeżeli popęd nie może zostać adekwatnie zaspokojony, energia nie ginie, lecz zostaje przemieszczona w inny obszar. Psychikę ludzką można również rozpatrywać jako nieustanną grę procesów nieświadomych, przedświadomych i świadomych, przy czym to, co świadome, odnosi się jedynie do niewielkiego fragmentu życia. Większość z procesów rozgrywa się poza progiem świadomości, co wyklucza możliwość wglądu bezpośredniego. Freud wyróżnił 3 poziomy organizacji życia psychicznego (tzw. opis strukturalny): id (ono — rezerwuar niedostępnych świadomości popędów), ego (jaźń — świadoma część osobowości, spełniająca funkcje poznawcze i regulatywne) oraz superego (nadjaźń — struktura zawierająca zinternalizowane, obowiązujące w społeczeństwie normy i wzory kulturowe, przede wszystkim etyczne i obyczajowe). W wyjaśnianiu zjawisk psychicznych i kulturowych szczególne miejsce przypisał kompleksowi Edypa. W późniejszym okresie Freud zastosował podejście psychoanalityczne również do interpretacji zagadnień kulturowych, tworząc swoiste teorie kultury, religii i sztuki.

Koncepcje Freuda już ok. 1900 zaczęły mieć pierwszych zwolenników. Zaliczyć do nich można m.in.: A. Adlera, O. Ranka i C.G. Junga, którzy następnie utworzyli własne szkoły. Kolejni przedstawiciele psychoanalizy podjęli próby przezwyciężenia ograniczeń teorii Freuda, m.in. jej biologizmu, naddeterminizmu oraz niedowartościowania znaczenia czynników społecznych i świadomej motywacji w kształtowaniu osobowości. Od ok. 1920 zrodzony z inspiracji poglądami Freuda ruch zaczął zataczać coraz szersze kręgi, stając się nie tylko ważnym podejściem terapeutycznym i kierunkiem humanistyki współczesnej, lecz również pewnego rodzaju zjawiskiem kulturowym.

Pozycje tego autora w naszej księgarni:

10 | 20 | 30
Wyniki wyszukiwania
Znaleziono 107 pasujących rekordów dla kryteriów wyszukiwania << < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >>
Civilization and its Discontents, Freud Sigmund
Reflections on War and Death, Freud Sigmund

Throughout history, some books have changed the world. They have transformed the way we see ourselves - and each other. They have inspired debate, dissent ... więcej

"Our unconscious therefore does not believe in its own death; it acts as though it were immortal." In this penetrating exploration of the human ... więcej

Group Psychology and The Analysis of The Ego, Freud Sigmund
Tres Ensayos para una Teoría Sexual, Freud Sigmund

Group Psychology and The Analysis of The Ego is a great psychology book by Sigmund Freud. The contrast between Individual Psychology and Social or ... więcej

Un comportamiento del ser humano en materia sexual es a menudo un prototipo del conjunto de sus otros modos de reacción en la vida. "Tres ... więcej

Dream Psychology, Freud Sigmund
Moses and Monotheism, Freud Sigmund

Sigmund Freud is the founder of psychoanalysis and one of the most influential scientists of the 19th and 20th centuries.,The perfect introduction to Freud's ... więcej

In 1938 the 'father of Psychoanalysis' Sigmund Freud found himself an exile in London, a victim of Nazi persecution. But Britain's religious ... więcej

Histeria i lęk, Freud Sigmund
?????? ???? ???? ??? ??????? ????? ?? ?????? ????, Freud Sigmund

Siódmy tom dzieł Sigmunda Freuda obejmuje wybór pism poświęconych zjawiskom histerii i lęku - sięga on zatem do ... więcej

براى دريافت ماهيت انسان و ... więcej

Wykłady ze wstępu do psychoanalizy, Freud Sigmund
Pisma psychologiczne, Freud Sigmund

Wstęp do psychoanalizy to najbardziej znana, klasyczna już książka Freuda, która zapoczątkowała rozwój i popularyzację ... więcej

Trzeci tom Dzieł Sigmunda Freuda obejmuje wybór pism przedstawiających psychoanalityczne interpretacje psychologicznych procesów ... więcej

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >>