Poznań

 

 
Produkt "The Parliamentary Register, or History of the Proceedings and Debates of the House of Commons, Vol. 8" został dodany do koszyka.
 

TWÓJ KOSZYK

W twoim koszyku jest 1 produkt,
łącznie za kwotę 0,00 zł
OSTATNIO DODANY PRODUKT :
The Parliamentary Register, or History of the Proceedings and Debates of the House of Commons, Vol. 8
Commons Great Britain House of
0,00 zł

 
Modrzejewska Helena, także H. Modjeska, właśc. Jadwiga Helena Misel, po mężu Chłapowska, ur. 12 X 1840, Kraków, zm. 8 IV 1909, Newport (wyspa Bay Island, stan Kalifornia), matka Rudolfa, najwybitniejsza polska aktorka;

debiutowała 1861 w Bochni w zespole amatorskim (zorganizowanym przez K. Łobojkę przy pomocy G. Zimajera), który wkrótce stał się teatrem zawodowym i z nim występowała w wielu miastach Galicji (m.in. 1862–63 we Lwowie, 1865–69 w Krakowie), odnosząc coraz większe sukcesy artystyczne. Następnie przeniosła się do Warszawy i 1869–76 grała w WTR; w okresie tym dzięki swej pozycji, popartej przyjaźnią z M. Kalergis — żoną prezesa WTR S. Muchanowa, wywierała znaczny wpływ na rozwój warszawskiego teatru; jej zabiegi sprawiły, że zaczęto wystawiać dramaty J. Słowackiego, a także dramaty W. Szekspira (w przekładach z oryginału); już wtedy była uważana za najwybitniejszą polską aktorkę. Mimo to 1876 wyjechała (wraz z mężem K. Chłapowskim) do Kalifornii; opanowała język angielski, przyjęła uproszczoną wersję nazwiska — Modjeska i 1877 debiutowała na scenie amerykańskiej w San Francisco (wystąpiła w tytułowej roli w Adriannie Lecouvreur E. Scribe’a i E. Legouvégo); sukces tego debiutu przesądził o jej dalszej karierze; w tymże roku rozpoczęła pierwsze z 26 tournées po Ameryce Północnej; 1883 przyjęła amerykańskie obywatelstwo. W 1880–85 występowała kilkakrotnie w Londynie i odbyła trzykrotnie tournée po Wielkiej Brytanii; 1891 grała w Pradze. Poczynając od 1879 wielokrotnie przyjeżdżała na gościnne występy do kraju, głównie do Krakowa i Lwowa; do Warszawy tylko 4 razy, gdy 1895 zabroniono jej wstępu w granice cesarstwa rosyjskiego, w odwet za patriotyczne przemówienie na Międzynarodowym Kongresie Kobiet w Chicago (potępiła wówczas ostro rządy rosyjskie w Polsce). W 1907 zakończyła działalność teatralną i już tylko parokrotnie występowała z amatorami w Los Angeles, na cele dobroczynne. Była jedną z najpiękniejszych kobiet swej epoki; jej aktorstwo charakteryzował stylizowany realizm oraz dbałość o psychologiczne prawdopodobieństwo i prawdę każdego szczegółu; zachwycano się barwą i melodyjnością jej głosu. Była żarliwą propagatorką twórczości Szekspira; miała w swym repertuarze 17 ról szekspirowskich (m.in. Ofelia — Hamlet, Rozalinda — Jak wam się podoba, Julia — Romeo i Julia, Lady Makbet — Makbet, Viola — Wieczór Trzech Króli), kreowała je wielokrotnie. Ważne miejsce w jej dorobku zajmowały role w dramatach romantycznych, szczególnie Słowackiego (Idalia — Fantazy, Amelia — Mazepa), F. Schillera (Maria Stuart); uznanie zdobyła za kreacje w dramatach H. Ibsena (Nora), S. Wyspiańskiego (m.in. Maria — Warszawianka, Laodamia — Protesilas i Laodamia), A. Dumasa-syna (Małgorzata Gauthier — Dama kameliowa). Ogółem wystąpiła w 260 rolach. Napisała po angielsku pamiętnik Wspomnienia i wrażenia (1910, wydanie polskie 1957); opublikowano również jej listy — Korespondencja (t. 1–2 1965, zawiera także listy jej męża).

Pozycje tego autora w naszej księgarni:

Wyniki wyszukiwania
Znaleziono 0 pasujących rekordów dla kryteriów wyszukiwania
Nie znaleziono wyników spełniających Twoje kryteria wyszukiwania.
Spróbuj wyszukać tytuł poprzez bardziej szczegółowe wyszukiwanie zaawansowane...
 

Newsletter

Newsletter
Zapisz Wypisz

Klikając "Zapisz" zgadzasz się na przesyłanie na udostępniony adres e-mail informacji handlowych, tj. zwłaszcza o ofertach, promocjach w formie dedykowanego newslettera.

Płatności

Kanały płatności

Księgarnia PWN Poznań akceptuje płatności:

  • płatność elektroniczna eCard (karta płatnicza, ePrzelew)
  • za pobraniem - przy odbiorze przesyłki należność pobiera listonosz lub kurier