La concettualizzazione del „corpo umano” nel discorso persuasivo rivolto al pubblico femminile - 02 Il discorso persuasivo
ISBN: 978-83-8012-236-9
Wydanie: 1, 2013 r.
Język: włoski
Dostępność: aktualnie niedostępny
Monografia stanowi próbę zaprezentowania sposobu konceptualizacji pojęć <i>corpo umano</i> (pol. <i>ludzkie ciało</i>) i <i>cura del corpo</i> (pol. <i>troska o ciało</i>) w tekstach poświęconych zdrowiu i urodzie kobiet. Tym samym porusza bardzo aktualny we współczesnym świecie temat dbania o własne ciało, wygląd zewnętrzny, zdrowie i samopoczucie. Zamierzeniem pracy jest ukazanie, w oparciu o analizę korpusu złożonego z tekstów perswazyjnych, metaforycznego ujmowania rzeczywistości przez użytkowników języka włoskiego. Przedstawione badania wpisują się w ramy kognitywnego paradygmatu językoznawstwa. Podejmując zagadnienia perswazji językowej autorka rozważa szeroko pojęty dyskurs, jego typologie i powiązania z sytuacją komunikacji, jak również samą naturę perswazji i rodzaje stosowanej argumentacji jako jej narzędzia językowego. W pierwszych rozdziałach książki omówione zostaje pojęcie konceptualizacji (opartej na kategorialnej organizacji doświadczenia, będącej podstawą procesu ludzkiego poznania) oraz jej rola w opisie semantycznym wybranej klasy tekstów. Przybliża się także definicje, wyznaczniki i typy tekstów ze szczególnym uwzględnieniem tekstu argumentacyjnego. Kolejne części pracy dotyczą analizy wyrażeń metaforycznych ukazujących szereg zależności między pojęciem <i>corpo</i> a pojęciami: <i>materia prima</i>, <i>pianta</i>, <i>edificio</i>, <i>oggetto del culto religioso</i> (analogicznie <i>cura del corpo - guerra</i>, <i>viaggio</i>). Szczegółowo scharakteryzowani są również uczestnicy aktu komunikacyjnego oraz mechanizmy językowe wykorzystywane przez autorów tekstów perswazyjnych do oddziaływania na odbiorcę.