Obrazy świata - 03 Widzenie w podróży; Bibliografia
ISBN: 978-83-8012-053-2
Wydanie: 1, 2014 r.
Język: polski
Dostępność: aktualnie niedostępny
Przedmiotem badań zamieszczonych w książce uczyniono literaturę, której twórcy ujawniają własną wrażliwość odbioru rzeczywistości, dokonując jej wizualnego przedstawienia, a zarazem odwołują się do dyspozycji współczesnego odbiorcy, także umiejącego czytać teksty obrazowe. Wykazano, że wizualne reprezentacje stają się instrumentem nawiązania porozumienia pisarza z czytelnikiem dzięki wyznaczeniu pola wspólnego doświadczenia, jakim jest obcowanie w określonej ikonosferze, oraz że pozwalają autorowi podjąć, a następnie poprowadzić istotne dla niego tematy, jakimi są: przeżycie historii i doświadczenie przestrzeni oraz wydobywane z nich sensy egzystencjalne.
Zaproponowano zbliżenia analityczne konkretnych utworów (<i>Zagłada</i> Piotra Szewca, <i>Finis Silesiae</i> Henryka Wańka, <i>Zimno</i> Piotra Czakańskiego, <i>Dziennik okrętowy</i>, <i>Dukla</i>, <i>Jadąc do Babadag</i>, <i>Fado</i>, <i>Dojczland</i>, <i>Dziennik podany później</i> Andrzeja Stasiuka), w których problem wizualnych reprezentacji rzeczywistości istnieje samoistnie. Wybór literackiego materiału posłużył ponadto zaprezentowaniu różnorodności poszczególnych artystycznych ujęć. W analizach wykorzystano nie tylko narzędzia literaturoznawczych badań, lecz także narzędzia i kategorie medioznawcze, teorie estetyczne, historiograficzne i socjologiczne, w przekonaniu że pozwalają za każdym razem celnie wyodrębnić, opisać i umieścić w wyjaśniającym kontekście fenomen wizualnej reprezentacji.