Bogactwo polszczyzny w świetle jej historii. T. 5 - 17 Zmiany w świadomości językowej Polaków od czasów II wojny światowej do współczesności
ISBN: 978-83-8012-108-9
Wydanie: 1, 2014 r.
Język: polski
Dostępność: aktualnie niedostępny
Piąty – jubileuszowy – tom cieszącej się znacznym zainteresowaniem serii <i>Bogactwo polszczyzny w świetle jej historii</i> jest publikacją, która przedstawia dorobek ogólnopolskiej konferencji naukowej studentów, doktorantów i młodych doktorów (Katowice, 6–7 XI 2012). Autorki zgromadzonych w książce artykułów, reprezentujące liczne ośrodki akademickie Polski, wyzyskały w swych badaniach źródła słownikowe i/lub tekstowe, a formułując różne cele w toku poszukiwań badawczych, sięgnęły także po rozmaite rozwiązania metodologiczne, co w rezultacie pozwoliło wyciągnąć wiele interesujących i ważnych dla badań historycznojęzykowych wniosków, prezentowanych w pięciu częściach niniejszej publikacji.
Na pierwszą z nich (<i>Wokół wyrazów i znaczeń</i>) złożyły się prace poświęcone analizom leksyki historycznej, też zmianom znaczeń i frazeologii; na drugą (<i>W stronę onomastyki</i>) – studia onomastyczne przedstawiające dalszą i bliższą historię polskiego imiennictwa. Z kolei artykuły części trzeciej (<i>W kręgu zmysłów i uczuć</i>) łączą tematyka oraz próby przedstawienia zamkniętej w języku, historycznie zmiennej, konceptualizacji wybranych aspektów zmysłowości i uczuć. W kolejnym dziale (<i>Wokół tekstu i gatunku</i>) znajdziemy zdeterminowane tekstologicznie omówienie wypowiedzi typu religijnego (snopek mirry), opis gatunku pieśni wyzyskanego perswazyjnie oraz prezentację genologicznego kształtu twórczości Jana Kasprowicza. Całość dopełniają studia części piątej (<i>Od uzusu w stronę świadomości językowej</i>), w których opisano m.in. sposób funkcjonowania polszczyzny na terenie wielokulturowym i wielojęzycznym (Żytomierz) oraz zwrócono uwagę na różne aspekty świadomości językowej ujmowanej diachronicznie.
Tom jest adresowany do wszystkich osób zainteresowanych historią języka polskiego – językoznawców, studentów kierunków humanistycznych (zwłaszcza filologicznych) oraz licealistów. Szczegółowe ustalenia i proponowane rozwiązania dyskutowanych problemów, jakie znajdujemy w kolejnych artykułach publikacji, mogą zostać wykorzystane w dalszych badaniach nad językiem, kulturą i człowiekiem.