Językowe, literackie i kulturowe ścieżki edukacji polonistycznej (tradycja i współczesność) - 34 O rzetelność, prawdę i odpowiedzialność w opracowaniach naukowych i popularnonaukowych (na przykładzie spraw śląskich)
ISBN: 978-83-8012-269-7
Wydanie: 1, 2014 r.
Język: polski
Dostępność: aktualnie niedostępny
Tom dedykowany Profesor Helenie Synowiec, wybitnej specjalistce dydaktyki języka polskiego, językoznawczyni, badaczce problematyki śląskiej, obejmuje studia, eseje i szkice tworzące przestrzeń ważnych i fascynujących spotkań interdyscyplinarnych, tak charakterystycznych dla edukacji polonistycznej. Przedmiotem oglądu i interpretacji, których tłem stały się refleksje o charakterze teoretycznym: metodologicznym, filozoficznym i aksjologicznym, ogólnokulturowym, teoretycznoliterackim, teoretycznojęzykowym, historycznojęzykowym i dydaktycznym, są różnego rodzaju teksty: dzieła literackie oraz medialne, edukacyjne (np. podręczniki, słowniki), teksty popkulturowe, a także wypowiedzi dzieci i młodzieży – współczesne i sięgające do przeszłości, teksty przeznaczone dla dzieci i klasyczne, teksty szczególnie związane ze Śląskiem i te o szerszej tematyce.
Artykuły, zebrane w trzech rozdziałach: <i>Ścieżki kulturowe…</i>, <i>W stronę literatury…</i>, <i>Ścieżki językowe…</i>, ukazują bogactwo i różnorodność badań związanych z edukacją polonistyczną, a także jej integralny, jednoczący charakter – jest ona bowiem obszarem, do którego schodzą się rozmaite filologiczne drogi, gościńce i ścieżki.
Praca jest adresowana do językoznawców i literaturoznawców, nauczycieli i studentów, a także do szerszego grona czytelników – wszystkich zainteresowanych problemami języka, literatury i kultury oraz problemami edukacji polonistycznej.