Ocena słuchu fonemowego u dzieci w wieku przedszkolnym - 04 Metodologia badań własnych
ISBN: 978-83-226-2323-7
Wydanie: 1, 2014 r.
Język: polski
Dostępność: aktualnie niedostępny
W książce opisano zagadnienia związane z kształtowaniem się słuchu fonemowego u dzieci w wieku przedszkolnym. Słuch fonemowy pozwala na odróżnianie wypowiedzi różnych i utożsamianie takich samych, a także stanowi konieczny warunek rozwoju percepcji fonemowej słów w zakresie ich analizy i syntezy. Jest jednym z podstawowych procesów wpływających na umiejętność czytania i pisania.
Przeprowadzone badania pozwoliły na ustalenie opozycji fonologicznych diagnostycznych w badaniu słuchu fonemowego oraz określenie norm rozwojowych u dzieci w wieku przedszkolnym. Ponadto badania dały odpowiedź na pytania dotyczące zależności pomiędzy słuchem fonemowym a lateralizacją, wymową i płcią u dzieci w wieku 3;0-7;6 lat. Badania oparto na próbie 55 paronimów, do których opracowano schemat badania i specjalnie do tego celu stworzoną kartę odpowiedzi dziecka. Zgromadzony materiał pozwala na lepsze zrozumienie istoty rozwoju i zaburzeń słuchu fonemowego i pozwala na bardziej szczegółowe badania.
Przedstawiona publikacja przeznaczona jest dla nauczycieli pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, pedagogów, psychologów, logopedów, neurologopedów i studentów wymienionych specjalności oraz innych osób zainteresowanych zagadnieniami związanymi z kształtowaniem się i oceną słuchu fonemowego.