Profilaktyka społeczna - 02 Rozdz. 2-3. Profesjonalna profilaktyka zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży - cele, zadania, założenia. Rodzaje programów profilaktycznych. Zasady konstruowania programu
ISBN: 978-83-226-2322-0
Wydanie: 1, 2014 r.
Język: polski
Dostępność: aktualnie niedostępny
Książka składa się z dwóch komplementarnych części. Pierwsza część – zatytułowana <i>Podstawy teoretyczne analizowanych zagadnień</i> – obejmuje trzy główne rozdziały. W rozdziale pierwszym – zawierającym <i>Charakterystykę wybranych zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży</i> – dokonano prezentacji uzależnień, agresji w relacjach społecznych i ryzykownych zachowań seksualnych, występujących w populacji dzieci i młodzieży. W drugim rozdziale <i>Profesjonalna profilaktyka zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży – cele, zadania, założenia</i> podjęte zostały zagadnienia związane z różnymi sposobami definiowania pojęcia profilaktyki społecznej, opisano typy i poziomy oddziaływań profilaktycznych oraz scharakteryzowano sylwetkę i warsztat metodyczny nauczyciela, prowadzącego zajęcia profilaktyczno-wychowawcze. Kolejny rozdział <i>Rodzaje programów profilaktycznych. Zasady konstruowania programu</i> odnosi się do skuteczności dotychczasowych działań profilaktycznych. Scharakteryzowano w nim poszczególne etapy planowania oddziaływań z zakresu profilaktyki. Zawiera również opis strategii działań profilaktycznych w obszarach związanych z używaniem substancji psychoaktywnych, prezentowaniem zachowań agresywnych i przemocowych oraz z ryzykownymi zachowaniami seksualnymi.
Druga część książki zawiera propozycje ćwiczeń warsztatowych ujętych w pięciu blokach tematycznych: <i>Blok integracyjny</i>; <i>Blok „Jaki jestem?”</i>; <i>Blok dotyczący zdrowotnych i psychospołecznych konsekwencji zachowań ryzykownych</i>; <i>Blok dotyczący umiejętności psychologicznych</i>; <i>Blok dotyczący umiejętności społecznych</i>. Opis poszczególnych ćwiczeń obejmuje ich cele, pomoce i przebieg. Część praktyczna w zamyśle ma na celu uzupełnienie przedstawionych w pracy wiadomości teoretycznych. Zarazem ma stanowić pomoc w praktycznym wdrażaniu oddziaływań profilaktycznych.