Literatura dla dzieci i młodzieży (1945–1989). T. 3 - 15 Rozwój bibliotek szkolnych w Polsce w latach 1945—1980
ISBN: 978-83-8012-093-8
Wydanie: 1, 2014 r.
Język: polski
Dostępność: aktualnie niedostępny
Skrypt zawiera teksty będące nowym odczytaniem i uzupełnieniem dotychczasowych badań nad literaturą, kulturą i czytelnictwem młodego odbiorcy. Podobnie jak poprzednie tomy, został podzielony na trzy części: <i>Młody odbiorca w literackim świecie</i>, <i>Młody odbiorca w świecie kultury</i> oraz <i>W bibliotekach i wśród książek</i>.
Część pierwszą tworzą teksty dotyczące: pisarzy tworzących na emigracji, próby przywrócenia twórców dwudziestolecia przez prywatnych wydawców czy piśmiennictwa religijnego. Podjęto również problem realizmu socjalistycznego w prozie dla młodego odbiorcy oraz planu 6-letniego w poezji dla dzieci. Omówiono także zagadnienia powieści dla dziewcząt i „powieści przygodowej” oraz kwestię przekładów z literatur obcych, a także literaturę lat 1945–1956 w świetle krytyki. Jeden z artykułów poświęcony został laureatom nagród państwowych za twórczość literacką dla dzieci i młodzieży w PRL-u. Artykuły zawarte w kolejnej części dotyczą czasopism dziecięco-młodzieżowych oraz polskich teatrów lalkowych dla młodego odbiorcy. Trzecia część skryptu obejmuje zagadnienia czytelnictwa oraz rozwoju bibliotek szkolnych, a także temat wydawców literatury dla dzieci i młodzieży.
Publikacja adresowana jest do szerokiego grona badaczy kultury (bibliologów, polonistów, nauczycieli, bibliotekarzy), a także studentów kierunków humanistycznych.
<b>Recenzja książki</b> ukazała się w czasopiśmie <b>„Nowe Książki” nr 6/2014</b>, s. 19–20 (Danuta Świerczyńska-Jelonek: <i>Z nowej perspektywy</i>).