Poznań

 

 
 

TWÓJ KOSZYK

Koszyk jest pusty
 
ksiazka tytuł: Wykorzystanie metody teorii ugruntowanej w nauce rachunkowości na przykładzie badań nad prawdą w sprawozdawczości finansowej autor: Agnieszka Piechocka-Kałużna
DOSTAWA WYŁĄCZNIE NA TERYTORIUM POLSKI

FORMY I KOSZTY DOSTAWY

Wykorzystanie metody teorii ugruntowanej w nauce rachunkowości na przykładzie badań nad prawdą w sprawozdawczości finansowej

Wersja papierowa
Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
ISBN: 978-83-7417-816-7
Liczba stron: 413
Oprawa: Miękka
Wydanie: 2014 r.
Język: polski

Dostępność: dostępny
42,00 zł

Przedstawione w monografii badania i wynikające z nich wnioski mają duże znaczenie dla nauki rachunkowości. Autorka wykazała się dużą dociekliwością i dzięki wykorzystaniu obszernego materiału empirycznego zbadała zagadnienie prawdy o sprawozdawczości finansowej. Wykazała ponadto zasadność zastosowania metodyki właściwej dla teorii ugruntowanej w nauce o rachunkowości. Książka jest znaczącym osiągnięciem naukowym w obszarze poznawczym, metodologicznym i praktycznym.


1. Rachunkowość jako nauka społeczna
1.1. Rachunkowość (i sprawozdawczość finansowa) a nauka rachunkowości
1.1.1. Nauka
1.1.2. Rachunkowość i sprawozdawczość finansowa
1.1.3. Nauka rachunkowości
1.2. Umiejscowienie rachunkowości wśród nauk społecznych
1.2.1. Pojęcie klasyfikacji, klasyfikacja nauk
1.2.2. Nauki społeczne
1.2.3. Cechy nauk społecznych w nauce rachunkowości
1.2.4. Miejsce rachunkowości wśród nauk społecznych
1.3. Pojęcie i istota teorii rachunkowości oraz jej ewolucja w kierunku
aspektów społecznych i behawioralnych
1.3.1. Teoria
1.3.2. Teorie średniego zasięgu
1.3.3. Pojęcie i istota teorii rachunkowości
1.3.4. Ewolucja teorii rachunkowości w kierunku aspektów społecznych i behawioralnych
1.4. Społeczne i behawioralne aspekty nauki rachunkowości
1.4.1. Paradygmat społeczno-ekonomiczny
1.4.2. Aspekt behawioralny
1.4.3. Aspekt etyczny
1.5. Podsumowanie

2. Teoria ugruntowana w świetle metod naukowych i badawczych nauk
społecznych
2.1. Metoda naukowa a metoda badawcza
2.1.1. Metoda jako sposób
2.1.2. Metody naukowe
2.1.3. Metody badawcze
2.1.4. Procedury badawcze
2.2. Metody naukowe i badawcze nauk społecznych w świetle odrzucenia
monizmu naukowego
2.2.1. Monizm naukowy
2.2.2. Metody naukowe charakterystyczne dla nauk społecznych
2.2.3. Metody i procedury badawcze stosowane w naukach społecznych
2.3. Teoria ugruntowana w świetle metodologii nauk społecznych
2.3.1. Pojęcie i istota teorii ugruntowanej
2.3.2. Metody naukowe predestynowane dla teorii ugruntowanej
2.3.3. Metody badawcze składające się na metodę teorii ugruntowanej
2.3.4. Procedury badawcze używane w teorii ugruntowanej
2.4. Klasyczna teoria ugruntowana według Straussa i Glasera
2.5. Modyfikacja klasycznej teorii ugruntowanej według Straussa i Corbin
2.6. Teoria ugruntowana według Koneckiego
2.7. Doprecyzowanie klasycznej metody teorii ugruntowanej przez Charmaz
2.8. Podsumowanie

3. Przygotowanie i prowadzenie badań empirycznych nad prawdą z wykorzystaniem metody teorii ugruntowanej
3.1. Przesłanki wyboru metody badawczej
3.1.1. Wybór metody teorii ugruntowanej
3.1.2. Modyfikacje wybranej metody badawczej
3.2. Identyfikacja "pojęć uczulających" oraz ogólnych perspektyw dyscyplinarnych
3.2.1. Pojęcia uczulające
3.2.2. Perspektywy dyscyplinarne
3.3. Stawianie wstępnych pytań i wstępna identyfikacja problemu badawczego
3.3.1. Wstępne pytania
3.3.2. Wstępna identyfikacja problemu badawczego
3.4. Zbieranie danych i ich analiza
3.4.1. Wybrana strategia zbierania danych
3.4.2. Prezentacja i analiza danych w przekroju typów metod badawczych stosowanych do ich pozyskania
3.4.3. Prezentacja i analiza danych według źródeł ich pochodzenia
3.4.4. Prezentacja i analiza danych w ujęciu chronologicznym
3.5. Kodowanie wstępne i skoncentrowane
3.5.1. Kodowanie wstępne
3.5.2. Kody in vivo
3.5.3. Kodowanie skoncentrowane
3.6. Podsumowanie

4. Wnioskowanie teoretyczne na podstawie wyników badań empirycznych
4.1. Pisanie not początkowych i zaawansowanych oraz doskonalenie kodów do poziomu wstępnych i konceptualnych kategorii
4.1.1. Podnoszenie kodów skoncentrowanych do poziomu kategorii
konceptualnych
4.1.2. Wypracowanie kategorii konceptualnej "prawda (?) w sprawozdawczości finansowej"
4.1.3. Wpływ kodu skoncentrowanego "jest wiele prawd" na powstanie
kategorii konceptualnej
4.1.4. Uzupełnienie kategorii konceptualnej wpływem kodu skoncentrowanego "niecała prawda"
4.2. Teoretyczne pobieranie próbek, nasycanie, sortowanie, integracja not
oraz tworzenie diagramów
4.2.1. Teoretyczne pobieranie próbek
4.2.2. Istota teoretycznego nasycania kategorii konceptualnej przy
pomocy sortowania, integrowania not i umieszczania danych
w diagramach
4.2.3. Wstępne nasycanie kategorii konceptualnej poprzez badanie
szkodliwości kodu skoncentrowanego "niecała prawda"
4.2.4. Nasycanie kategorii konceptualnej poprzez określenie wartości
i analizę zagrożeń płynących z kodu skoncentrowanego "jest
wiele prawd"
4.2.4.1. Ujęcie wartościowe kodu skoncentrowanego "jest wiele prawd"
4.2.4.2. Istotność ogólna i cząstkowa "różnic" wynikających
z kodu skoncentrowanego "jest wiele prawd"
4.2.4.3. Wpływ "różnic" wynikających z kodu skoncentrowanego
"jest wiele prawd" na określanie możliwości kontynuacji
działania
4.3. Rekonstruowanie teorii, przegląd literatury i określenie ramy teoretycznej
4.3.1. Osadzanie kategorii konceptualnej w ramie teoretycznej dokonane przez respondentów badań
4.3.2. Definiowanie pojęcia prawda w literaturze
4.3.3. Teoria podobieństwa do prawdy
4.3.4. Pojęcie kłamstwa i manipulacji
4.3.5. Definiowanie pojęcia prawda w rachunkowości
4.3.6. Prawda w rachunkowości a zasady i reguły, ze szczególnym
uwzględnieniem true and fair view
4.3.7. Prawda w rachunkowości a prawo i etyka
4.4. Ostateczne dopracowanie teorii średniego zasięgu jako efektu ewolucji
kategorii konceptualnej w pojęcie teoretyczne
4.4.1. Osadzenie kategorii konceptualnej w przygotowanej ramie teoretycznej
4.4.2. Rozszerzenie i dopracowanie ramy teoretycznej w zakresie pojęć
z obszaru "pogranicza prawdy i kłamstwa"
4.4.3. Ostateczne dopracowanie teorii średniego zasięgu
4.5. Podsumowanie

Zakończenie

Załączniki
Załącznik 1. Kodowanie
Załącznik 2. Wartościowe odzwierciedlenie kodu skoncentrowanego "jest
wiele prawd" w aspekcie nasycanie kategorii konceptualnej
Załącznik 3. Przykład kalkulacji istotności dla różnicy między alternatywnymi
wersjami sprawozdania powstałymi w wyniku oddziaływania kodu skoncentrowanego "jest wiele prawd" w aspekcie nasycania kategorii konceptualnej
Załącznik 4. Przykład kalkulacji wpływu różnicy między alternatywnymi
wersjami sprawozdania na wskaźniki kontynuacji działania podmiotu
jako przejaw oddziaływania kodu skoncentrowanego "jest wiele prawd"
w aspekcie nasycania kategorii konceptualnej
Załącznik 5. Przykład postrzegania na świecie użyteczności sprawozdawczości
finansowej dla podejmujących decyzje analityków

 

Newsletter

Newsletter
Zapisz Wypisz

Klikając "Zapisz" zgadzasz się na przesyłanie na udostępniony adres e-mail informacji handlowych, tj. zwłaszcza o ofertach, promocjach w formie dedykowanego newslettera.

Płatności

Kanały płatności

Księgarnia PWN Poznań akceptuje płatności:

  • płatność elektroniczna eCard (karta płatnicza, ePrzelew)
  • za pobraniem - przy odbiorze przesyłki należność pobiera listonosz lub kurier