Poznań

 

 
 

TWÓJ KOSZYK

Koszyk jest pusty
 
ksiazka tytuł: Ikonoklazm i ikonofilia autor:
DOSTAWA WYŁĄCZNIE NA TERYTORIUM POLSKI

FORMY I KOSZTY DOSTAWY
  • 0,00 zł
  • 0,00 zł
  • 9,50 zł
  • 12,50 zł
  • 0,00 zł
  • Od 9,90 zł
  • Od 11,00 zł
  • 0,00 zł
  • Od 6,90
  • Od 9,90

Ikonoklazm i ikonofilia

Między historią a współczesnością
Wersja papierowa
Wydawnictwo: Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk
ISBN: 978-83-7654-303-1
Format: 17.0x24.0cm
Liczba stron: 286
Oprawa: Miękka
Wydanie: 2016 r.
Język: polski

Dostępność: aktualnie niedostępny
34,70 zł
Powiadom, gdy będzie dostępny
 
Powiadomienie o dostępności towaru
Obrazek ochronny
 

Monografia „IKONOKLAZM I IKONOFILIA. MIĘDZY HISTORIA A WSPÓŁCZESNOŚCIĄ” jest czwartym tomem serii wydawniczej „LITERATURA I SZTUKA”. Tematem są historyczne i współczesne przejawy sporów (i wątków) ikonoklastycznych, stanowiących ważne pole dyskusji nad statusem obrazu malarskiego, fotografii, rzeźby ustawionej w przestrzeni sakralnej i publicznej, wreszcie interesujących literaturoznawców przedstawień poetyckich i prozatorskich. Jak przekonywał swego czasu Boris Uspienski znane wystąpienia ikonoklastów z VIII i IX w. miały w wiekach późniejszych, aż po czasy nam współczesne naśladowców i kontynuatorów. „Warto – pisał – przypomnieć albigensów w średniowiecznej Francji, zwolenników wyznania mojżeszowego w Rosji XV wieku, wreszcie protestantów”. Warto także zastanowić się nad uderzającą obecnością wątków ikonoklastycznych we współczesnych dyskursach kultury, choćby w dyskursie holokaustowym, a z drugiej strony pytać o powody i konteksty współczesnego renesansu tęsknoty za „prawdziwym obrazem”. To ostatnie pragnienie poświadczają w dzisiejszym świecie zjawiska tak zdawałoby się skrajnie odmienne, jak obecna w popkulturze moda na tatuaż, wciąż obecna w życiu konfesyjnym otwartość na pojawiające się w otoczeniu człowieka, na szybach i na chustach, boskie oblicza, a także nasilone dążenie do odnalezienia stosownej materii nowoczesnych „veraikonów” ludzkiego cierpienia, odnajdywane czasem w fotografiach, czasem w ambalażach, a czasem w śladach i w wydzielinach ludzkiego ciała. Warto, wreszcie, pytać o status obrazu w kulturze multimedialnej, w sytuacji w której, jak pisał Baudrillard w Spisku sztuki – „nowoczesny ikonoklazm nie polega już […] na niszczeniu obrazów, lecz na ich fabrykowaniu, mnożeniu obrazów, w których nie ma już nic do zobaczenia”. To tylko niektóre, wymienione tu wyimkowo przykłady zjawisk opisywanych językiem ikonoklastycznych sporów, w których centrum nieodmiennie staje kwestia statusu obrazu. Literatura odnotowuje je i opisuje w tematyzowanych projektach poetologicznych, ale przede wszystkim – co staje się przedmiotem przedstawionych w tomie rozważań – wykorzystuje, konstruując tak a nie inaczej, w takim a nie innym celu, z taką a nie inną semiotyczną intencją obrazy poetyckie. Przywołuje w tym celu niekiedy wątki ekfrastyczne, czasem posługując się cytatami struktur, często tworzy własne ekwiwalenty malarskich „teorii widzenia”.
Ikonoklazm i związaną z nim a rebours ikonofilię cechuje swoista powtarzalność, ale też odmienność ujęć i kontekstów teologicznych, estetycznych, społeczno-kulturowych i antropologicznych, w jakich walka z obrazem lub jego obrona zostają podjęte i wykorzystane tak w sztuce, jak i w literaturze. Spojrzenie z tej perspektywy na różnorakie intersemiotyczne teksty kultury, próba odczytania zawartej w nich imlicite i eksplicite refleksji nad „sposobem istnienia obrazu ”, wysiłek rekonstrukcji fundujących ją kontekstów teologiczno-metafizycznych i opisu poznawczych i performatywnych funkcji przedstawień literackich i malarskich wydaje się prowadzić do opisu ważkiego wyimka współczesnej kultury, przemawiającej jakże często językiem dawnych sporów.

 

Newsletter

Newsletter
Zapisz Wypisz

Klikając "Zapisz" zgadzasz się na przesyłanie na udostępniony adres e-mail informacji handlowych, tj. zwłaszcza o ofertach, promocjach w formie dedykowanego newslettera.

Płatności

Kanały płatności

Księgarnia PWN Poznań akceptuje płatności:

  • płatność elektroniczna eCard (karta płatnicza, ePrzelew)
  • za pobraniem - przy odbiorze przesyłki należność pobiera listonosz lub kurier