Zarządzanie jakością w produkcji żywności wyd.3
ISBN: 9788374173148
Format: B5
Liczba stron: 521
Oprawa: Twarda
Wydanie: 2008 r.
Język: polski
Dostępność: dostępny
Zarządzanie jakością jest to skoordynowana działalność mająca na celu prowadzenie i kontrolowanie organizacji pod względem jakości. Obejmuje ono swoim zasięgiem: ustanowienie polityki jakości, celów jakości, planowanie jakości, sterowanie jakością, zapewnienie jakości i poprawę jakości. Zapewnienie jakości jest to część zarządzania jakością skupiona na tworzeniu zaufania co do jakości wyrobów zgodnej z żądaniami i oczekiwaniami klientów, spełnionej przez producentów i dystrybutorów, czyli w przeważającej części łańcucha wartości (norma ISO 9000:2000 "Quality management systems - fundamentals and vocabulary").
Z definicji wynika ogromne znaczenie jakości, które w ostatnich dziesięcioleciach rośnie. Jakość jest uważana za najważniejszą broń - źródło przewagi konkurencji na rynku krajowym i międzynarodowym. Cele strategiczne gospodarki muszą uwzględniać jej wysoki i nieustannie zwiększający się poziom. Wysoka jakość wyrobów jest warunkiem koniecznym przetrwania przedsiębiorstwa. Wdrożenie zarządzania jakością ułatwia jej osiągnięcie i utrzymanie. Wysoka jakość wyrobów polskiego przemysłu jest niezbędna dla rozwoju gospodarki i daje szansę na udział w korzyściach płynących z globalizacji gospodarki światowej. Niestety, gospodarka polska na przełomie wieków nie tworzy wyrobów o wysokiej jakości, a stosowane techniki zarządzania tą sferą są jeszcze w większości przedsiębiorstw na pasywnym etapie kontroli jakości. Tymczasem liderzy światowi zakończyli etap obrony wcześniej uzyskanych poziomów jakości metodami prewencji i kontynuują działania zmierzające do optymalizacji jakości i produkcji
o niezmiernie niskim stopniu wadliwości (produkcja bez braków).
Przedsiębiorstwa polskie powinny intensywnie pracować nad poprawieniem jakości swoich wyrobów po to, by ich wyroby mogły znaleźć miejsce na wymagających i konkurencyjnych rynkach Unii Europejskiej i świata.
Celem tej książki jest przedstawienie głównych problemów dotyczących zarządzania jakością i sterowania procesami wytwarzania produktów o najwyższej jakości w przedsiębiorstwach przetwarzających surowce rolne
i produkujących żywność.