Freud [froid] Sigmund, ur. 6 V 1856 we Freibergu (ob. Příbor, Czechy), zm. 23 IX 1939, Londyn; austriacki neurolog i psychiatra, twórca psychoanalizy.

Urodził się w żydowskiej rodzinie kupieckiej, która 1860 przeniosła się do Wiednia, gdzie z wyróżnieniem ukończył gimnazjum oraz studia medyczne. W miejscowym uniwersytecie zdobył też kolejne stopnie naukowe. W 1885 otrzymał stypendium w paryskiej klinice Salpetriére u neuropatologa J.M. Charcota leczącego histerię za pomocą hipnozy. Po powrocie otworzył prywatną praktykę lekarską. Wraz z J. Breuerem opisał przypadek pacjentki Anny O. Pierwsze jego publikacje nie znalazły jednak uznania w środowisku medycznym. W 1886–93 pracował dodatfkowo w Instytucie Neurologicznym Kassowitza w Wiedniu, studiował w Berlinie w Szpitalu Cesarza Fryderyka oraz na oddziale chorób nerwowych Szpitala Charité, a podczas kolejnego pobytu we Francji w klinice uniwersyteckiej w Nancy. W 1902 został profesorem uniwersytetu w Wiedniu. Zainicjował działalność Wiedeńskiego Towarzystwa Psychoanalitycznego, w którym od 1910 pełnił funkcję kierownika naukowego. Był współzałożycielem rocznika Jahrbuch für psychoanalytische und psychopathologische Forschungen oraz periodyku Zentralblatt für Psychoanalyse, a także 1910 współtwórcą Międzynarodowego Towarzystwa Psychoanalitycznego. Na przełomie 1915 i 1916 wygłosił cykl wykładów, znanych jako Wstęp do psychoanalizy. W 1936 został członkiem Towarzystwa Królewskiego w Londynie. Po przyłączeniu Austrii do III Rzeszy, ze względu na pochodzenie żydowskie, wyjechał do Wielkiej Brytanii.

Pierwszymi pracami Freuda, które przyniosły mu rozgłos, były: Psychopatologia życia codziennego (1900, wydanie polskie 1912, wydanie 5 2000), Objaśnianie marzeń sennych (1900, wydanie polskie 1996) oraz Marzenia senne (1901, wydanie polskie 1987). Do podstawowych dzieł Freuda zalicza się ponadto: Wstęp do psychoanalizy (1917, wydanie polskie 1935, wydanie 12 2004), Poza zasadą przyjemności (1920, wydanie polskie 1975), Charakter a erotyka (wydanie polskie 1996). O możliwościach psychoanalitycznej interpretacji religii i kultury świadczą następujące publikacje: Totem i tabu (1913, wydanie polskie 1993), Przyszłość pewnego złudzenia (1927, wydanie polskie 1995), Kultura jako źródło cierpień (1930, wydanie polskie 2 1995), Człowiek imieniem Mojżesz a religia monoteistyczna (1939, wydanie polskie 1994) — ich fragmenty zostały zebrane w tomie pt. Człowiek, religia, kultura (1967). Freud napisał także autobiografię pt. Wizerunek własny (1925, wydanie polskie 1936, wydanie 2 1990).

Poglądy naukowe Freuda ulegały ewolucji. W ich rozwoju można wyróżnić 3 główne fazy: w pierwszej (do ok. 1900) Freud przedstawił interpretację zaburzeń psychicznych oraz program ich diagnozy i terapii, w drugiej (do ok. 1920) wykroczył poza granice medycyny i stworzył teorię struktury i funkcjonowania psychiki ludzkiej, w trzeciej natomiast (po 1920) rozszerzył i przekształcił psychoanalizę w filozoficzną koncepcję człowieka i kultury.

Punktem wyjścia całości poglądów Freuda była opracowana przez niego metoda diagnozy i terapii zaburzeń psychicznych nazwana psychoanalizą. Opierała się ona na założeniu, iż nie istnieje bezpośredni wgląd w ludzką psyche. Każde jej badanie z konieczności jest procedurą pośrednią, polegającą na interpretacji ekspresji symbolicznej: wolnych skojarzeń, snów, czynności pomyłkowych. Terapia, będąca analizą owych ekspresji, miała doprowadzić do uświadomienia sobie przez pacjenta nieuświadomionych dotąd dążeń i stłumionych przeżyć, stanowiących przyczynę nerwic. Wyjaśniając zaburzenia psychiczne, Freud doszedł do wniosku, że mają one podłoże seksualne i są związane z tzw. wydarzeniami traumatycznymi, które rozegrały się w okresie wczesnodziecięcym. Odwołując się do wyników badań klinicznych, Freud stworzył ogólną teorię psychiki ludzkiej. Była to koncepcja dynamiczna. Zasadniczą rolę w życiu człowieka odgrywają bowiem popędy. Pierwotnie Freud zakładał istnienie jednego rodzaju popędu, a mianowicie libido. W późniejszym okresie (m.in. pod wpływem I wojny światowej) wprowadził rozróżnienie na popęd życia (zwany erosem, 3) i destruktywny popęd śmierci. Traktował je jako postacie energii psychicznej, która zachowuje się zgodnie z prawem zachowania energii, tzn. jeżeli popęd nie może zostać adekwatnie zaspokojony, energia nie ginie, lecz zostaje przemieszczona w inny obszar. Psychikę ludzką można również rozpatrywać jako nieustanną grę procesów nieświadomych, przedświadomych i świadomych, przy czym to, co świadome, odnosi się jedynie do niewielkiego fragmentu życia. Większość z procesów rozgrywa się poza progiem świadomości, co wyklucza możliwość wglądu bezpośredniego. Freud wyróżnił 3 poziomy organizacji życia psychicznego (tzw. opis strukturalny): id (ono — rezerwuar niedostępnych świadomości popędów), ego (jaźń — świadoma część osobowości, spełniająca funkcje poznawcze i regulatywne) oraz superego (nadjaźń — struktura zawierająca zinternalizowane, obowiązujące w społeczeństwie normy i wzory kulturowe, przede wszystkim etyczne i obyczajowe). W wyjaśnianiu zjawisk psychicznych i kulturowych szczególne miejsce przypisał kompleksowi Edypa. W późniejszym okresie Freud zastosował podejście psychoanalityczne również do interpretacji zagadnień kulturowych, tworząc swoiste teorie kultury, religii i sztuki.

Koncepcje Freuda już ok. 1900 zaczęły mieć pierwszych zwolenników. Zaliczyć do nich można m.in.: A. Adlera, O. Ranka i C.G. Junga, którzy następnie utworzyli własne szkoły. Kolejni przedstawiciele psychoanalizy podjęli próby przezwyciężenia ograniczeń teorii Freuda, m.in. jej biologizmu, naddeterminizmu oraz niedowartościowania znaczenia czynników społecznych i świadomej motywacji w kształtowaniu osobowości. Od ok. 1920 zrodzony z inspiracji poglądami Freuda ruch zaczął zataczać coraz szersze kręgi, stając się nie tylko ważnym podejściem terapeutycznym i kierunkiem humanistyki współczesnej, lecz również pewnego rodzaju zjawiskiem kulturowym.

Pozycje tego autora w naszej księgarni:

10 | 20 | 30
Wyniki wyszukiwania
Znaleziono 107 pasujących rekordów dla kryteriów wyszukiwania << < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >>
Totem et Tabou, Freud Sigmund
Dwie nerwice dziecięce, Freud Sigmund

Publié en 1913, cet ouvrage majeur de Sigmund Freud explore les origines de la société humaine et de la culture en examinant les ... więcej

Tom ten obejmuje dwie najsłynniejsze historie przypadków: znaną potocznie jako historia "małego Hansa", pracę "Analiza fobii ... więcej

Dream Psychology, Freud Sigmund
Psychopathologie de la vie quotidienne, Freud Sigmund

Freud believed that the function of dreams is to preserve sleep by representing as fulfilled wishes that would otherwise awaken the dreamer. In Freud's ... więcej

Reconnu à juste titre comme le père de la psychanalyse, Freud demeure un génie absolu et un érudit émérite ... więcej

Introduction ? la Psychanalyse, Freud Sigmund
Au-del? du principe de plaisir, Freud Sigmund

Dans cette introduction magistrale à la psychanalyse, Sigmund Freud expose avec éloquence les fondements de sa théorie révolutionnaire ... więcej

Reconnu à juste titre comme le père de la psychanalyse, Freud demeure un génie absolu et un érudit émérite dont ... więcej

Psychologie collective et analyse du moi, Freud Sigmund
Psychopatologia życia codziennego Marzenia senne, Freud Sigmund

  L'âge où nous entrons sera véritablement l'ère des foules. [...] Aujourd'hui ce sont les traditions politiques, les ... więcej

Czynności pomyłkowe obejmują przejęzyczenia, błędne odczyty napisów, uproszczenia przedmiotów itp., znane każdemu ... więcej

The Interpretation Of Dreams, Freud Sigmund
Charakter a erotyka, Freud Sigmund

Originally published in 1913. The contents Include: The Scientific Literature of Dream Problems – The Method of Dream Interpretation – Analysis ... więcej

Tom ten obejmuje wybór pism dotyczących procesu kształtowania się tzw. "charakteru seksualnego" i tego, w jaki sposób przejawia ... więcej

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >>