Dewey [dju:i] John, ur. 20 X 1859, Burlington, zm. 1 VI 1952, Nowy Jork, amer. filozof, psycholog i pedagog; jeden z gł. przedstawicieli pragmatyzmu, twórca jego odmiany zw. instrumentalizmem;
profesor University of Michigan w Ann Arbor (1889–94), University of Chicago (1894–1904), Columbia University w Nowym Jorku (1904–30), 1919–21 wykładał na uniw. w Pekinie i Nankinie; działacz społ. i polit., zwolennik liberalno-demokr. przemian społ.-polit. w USA; głosił tezę o współzależności ludzkiej działalności poznawczej i praktycznej; w psychologii rozwinął w duchu funkcjonalizmu teorię myślenia jako czynności rozwiązywania problemów; w pedagogice domagał się, by wychowanie włączało się w proces doświadczania świata przez dziecko, rekonstruowało i rozwijało jego doświadczenie, nie zaś narzucało obce mu formy zachowania w imię zewn. celów; swoje idee weryfikował w zał. 1896 szkole-laboratorium przy uniw. w Chicago; nacz. zasadą realizowanego tam systemu dydaktycznego było „uczenie się przez działanie”: samodzielna aktywność uczniów podczas różnorodnych zajęć praktycznych miała służyć integracji wiedzy szkolnej, ćwiczeniu władz poznawczych i zbliżeniu szkoły do życia społeczeństwa; koncepcje Deweya zapoczątkowały w pedagogice amer. nurt zw. progresywizmem i silnie oddziałały na szkołę amer.; inspirowały też przemiany, jakim na przeł. XIX i XX w. uległy teoria i praktyka pedag. w innych krajach (nowe wychowanie); gł. prace: Moje pedagogiczne credo (1897, wyd. pol. 1933), Jak myślimy (1910, 1 wyd. pol. 1934, ostatnie wyd. 2002), Demokracja i wychowanie (1916, wyd. pol. 1972), Experience and Nature (1925), Logic: The Theory of Inquiry (1938), Sztuka jako doświadczenie (1934, wyd. pol. 1975), Wybór pism pedagogicznych (1967).
The problem with morality, according to Pragmatist John Dewey, is that it assumes an inherent lacking in human nature and then seeks, through constraining ...
This early work is John Dewey's 1922 treatise, "Human nature and conduct; an introduction to social psychology". It is a fascinating and in-depth exploration ...
John Dewey was a 20th century philosopher, psychologist and education reformer. Dewey was one of the founders of the philosophical school of Pragmatism. ...
This classic book is John Dewey’s 1910 philosophical work, “The influence of Darwin on philosophy, and other essays in contemporary thought”. ...
The twentieth century has witnessed the blossoming of Western culture: new technology; communications and transportation systems; social, political, educational ...