Miary kosztów agencji w spółkach akcyjnych
ISBN: 978-83-7417-554-8
Format: B5
Liczba stron: 226
Oprawa: Miękka
Wydanie: 2011 r.
Język: polski
Dostępność: dostępny
Koszty agencji mogą się pojawiać we wszystkich obszarach życia gospodarczego (i społecznego), w obrębie których dochodzi do rozdzielenia funkcji decyzyjnych i kontrolnych. Obecność kosztów agencji jest szczególnie dotkliwa dla spółek akcyjnych, gdyż może prowadzić do obniżenia ich wartości, a konflikty interesów właścicieli, menedżerów i wierzycieli leżące u podstaw relacji agencji implikują realizacje suboptymalnych strategii finansowych i inwestycyjnych.
Autorka rozważa w pracy dwa najważniejsze typy relacji agencji obserwowane w spółkach akcyjnych:
relację właściciel - menedżer,
relację właściciel - wierzyciel;
w obrębie każdego obszaru formułuje ilościowe miary kosztów agencji, wykorzystując dynamiczne modele przedsiębiorstwa. Aparat matematyczny stosowany w pracy obejmuje metody sterowania optymalnego oraz wyceny opcji realnych.
Czytelnik znajdzie też w książce analizę wpływu różnych czynników o charakterze mikro- i makroekonomicznym na wysokość kosztów agencji oraz charakterystykę działań, które sprzyjają obniżaniu poziomu kosztów agencji w spółce bądź powodują narastanie problemu. Rozszerzeniem głównego nurtu rozważań jest wątek poświęcony optymalnej strukturze kapitału w świetle analizowanych konfliktów.
Do podstawowych zalet książki - oprócz ważnych treści merytorycznych - można zaliczyć: klarowną strukturę i konsekwentną logikę prowadzonego wywodu oraz bogaty przegląd literatury przedmiotu.