Dewey [dju:i] John, ur. 20 X 1859, Burlington, zm. 1 VI 1952, Nowy Jork, amer. filozof, psycholog i pedagog; jeden z gł. przedstawicieli pragmatyzmu, twórca jego odmiany zw. instrumentalizmem;
profesor University of Michigan w Ann Arbor (1889–94), University of Chicago (1894–1904), Columbia University w Nowym Jorku (1904–30), 1919–21 wykładał na uniw. w Pekinie i Nankinie; działacz społ. i polit., zwolennik liberalno-demokr. przemian społ.-polit. w USA; głosił tezę o współzależności ludzkiej działalności poznawczej i praktycznej; w psychologii rozwinął w duchu funkcjonalizmu teorię myślenia jako czynności rozwiązywania problemów; w pedagogice domagał się, by wychowanie włączało się w proces doświadczania świata przez dziecko, rekonstruowało i rozwijało jego doświadczenie, nie zaś narzucało obce mu formy zachowania w imię zewn. celów; swoje idee weryfikował w zał. 1896 szkole-laboratorium przy uniw. w Chicago; nacz. zasadą realizowanego tam systemu dydaktycznego było „uczenie się przez działanie”: samodzielna aktywność uczniów podczas różnorodnych zajęć praktycznych miała służyć integracji wiedzy szkolnej, ćwiczeniu władz poznawczych i zbliżeniu szkoły do życia społeczeństwa; koncepcje Deweya zapoczątkowały w pedagogice amer. nurt zw. progresywizmem i silnie oddziałały na szkołę amer.; inspirowały też przemiany, jakim na przeł. XIX i XX w. uległy teoria i praktyka pedag. w innych krajach (nowe wychowanie); gł. prace: Moje pedagogiczne credo (1897, wyd. pol. 1933), Jak myślimy (1910, 1 wyd. pol. 1934, ostatnie wyd. 2002), Demokracja i wychowanie (1916, wyd. pol. 1972), Experience and Nature (1925), Logic: The Theory of Inquiry (1938), Sztuka jako doświadczenie (1934, wyd. pol. 1975), Wybór pism pedagogicznych (1967).
This book has been considered by academicians and scholars of great significance and value to literature. This forms a part of the knowledge base for future ...
How We Think John Dewey No words are oftener on our lips than thinking and thought. So profuse and varied, indeed, is our use of these ...
rguably the most influential thinker on education in the twentieth century, Dewey's contribution lies along several fronts. His attention to experience ...
John Dewey was a 20th century philosopher, psychologist and education reformer. Dewey was one of the founders of the philosophical school of Pragmatism. ...
Many of the earliest books, particularly those dating back to the 1900s and before, are now extremely scarce and increasingly expensive. We are republishing ...
John Dewey was a 20th century philosopher, psychologist and education reformer. Dewey was one of the founders of the philosophical school of Pragmatism. ...
This work has been selected by scholars as being culturally important, and is part of the knowledge base of civilization as we know it. This work is ...
John Dewey was a brilliant philosopher who took a scientific approach to intellectual development. This book takes this approach. It shows how the quality ...
The great 20th century philosopher delivered these lectures in China, which are available now to the public for the first time. The lectures show Dewey ...