Zasadniczym celem poznawczym pracy jest identyfikacja i wyodrębnienie znaków, generujących wartość komunikacyjną opakowań jednostkowych, oraz ocena ich wpływu na postrzeganie, postawy i decyzje nabywcze konsumentów w stosunku do wybranych produktów mleczarskich.
Dla potrzeb realizacji celu głównego przyjęto następujące cele szczegółowe:
- usystematyzowanie wiedzy o roli opakowań jednostkowych w decyzjach
nabywczych konsumentów,
- usystematyzowanie wiedzy na temat znaczenia opakowania jednostkowego,
rozumianego jako zespół znaków zorganizowanych w kody w komunikacji
marketingowej,
- identyfikacja i pogłębiona analiza znaków, kodów oraz komunikatów znaczeniowych, których nośnikiem są opakowania jednostkowe produktów
mleczarskich,
- wyodrębnienie determinant wartości komunikacyjnej opakowań jednostkowych produktów mleczarskich, wpływających na postrzeganie opakowanych
produktów i decyzje nabywcze konsumentów,
- wyznaczenie kluczowych zbiorów znaków kodu podstawowego i uzupełniającego opakowań w zakresie postrzegania cech i atrybutów produktu i opakowania oraz wpływu na decyzję zakupu produktów mleczarskich.
W rozprawie sformułowano cztery hipotezy, które zweryfikowano w trakcie prowadzonych badań:
1.Opakowanie jednostkowe produktów mleczarskich to zespół znaków zorganizowanych w kody, który wpływa na fazę kognitywną, afektywną i behawioralną konsumentów.
2.Wpływ wartości komunikacyjnej opakowań jednostkowych produktów mleczarskich na decyzje nabywcze konsumentów zależy od kategorii produktu i stopnia jego homogeniczności oraz struktury i formy znaków, tworzących opakowanie.
3.Znaki opakowań jednostkowych przekazują komunikaty o treściach użytkowych, społeczno-kulturowych, komercyjnych i psychologicznych, wpływając na postrzeganie tak opakowania, jak i opakowanego produktu.
4.Kody uzupełniające opakowań jednostkowych produktów mleczarskich determinują wartość informacyjną, uzależnioną od formy i struktury znaków, tworzących te kody oraz od kategorii opakowanego produktu.
Praca ma charakter studium teoretyczno-empirycznego. W części teoretycznej rozprawy zastosowano metody analizy, syntezy i dedukcji. W trakcie badań literaturowych wykorzystano około 300 źródeł bibliograficznych, na które złożyły się polskie i zagraniczne pozycje zwarte i artykuły naukowe; wykorzystano także źródła internetowe, akty prawne oraz dane statystyczne [...]. Wydaje się, iż wnioski autorki mogą być użyteczne dla jednostek gospodarczych w zakresie optymalnego doboru znaków i kodów opakowań jednostkowych produktów konsumpcyjnych w działaniach marketingowych, w szczególności w komunikacji procesowej i znaczeniowej.
Rozdział 1
Opakowanie jednostkowe w procesie podejmowania decyzji nabywczych
konsumenta
1.1.Pojęcie, klasyfikacja i funkcje opakowań
1.2.Opakowanie jednostkowe jako instrument marketingu
1.3.Rola opakowań jednostkowych w decyzjach nabywczych konsumenta
Rozdział 2
Rola i miejsce opakowań jednostkowych w komunikacji marketingowej
2.1.Istota, pojęcie i narzędzia procesu komunikacji marketingowej
2.2.Opakowanie jednostkowe jako zespół znaków w komunikacji marketingowej
2.2.1.Pojęcie i klasyfikacja znaków
2.2.2.Klasyfikacja znaków i kodów opakowań jednostkowych
Rozdział 3
Rola opakowania jednostkowego w procesie zakupu produktów mleczarskich
3.1.Charakterystyka badań konsumenckich
3.1.1.Przedmiot badań
3.1.2.Cel i metodyka badań
3.1.3.Dobór jednostek badawczych
3.2.Analiza znaków i kodów opakowań jednostkowych badanych produktów
mleczarskich
3.3.Identyfikacja elementów komunikacyjnych opakowań jednostkowych
istotnych w procesie zakupu produktów mleczarskich
3.4.Opakowanie jednostkowe jako determinanta zakupu produktów mleczarskich
3.5.Identyfikacja kluczowych znaków opakowań jednostkowych,
wpływających na decyzje zakupu produktów mleczarskich
Rozdział 4
Znaki opakowań jednostkowych jako nośnik komunikatów znaczeniowych
o produkcie i opakowaniu
4.1.Komunikaty znaczeniowe opakowań jednostkowych produktów mleczarskich
4.2.Identyfikacja i pomiar znaczeń konotacyjnych opakowań jednostkowych
produktów mleczarskich metodą dyferencjału semantycznego Osgooda
4.3.Identyfikacja treści społeczno-kulturowych komunikowanych przez
opakowania jednostkowe produktów mleczarskich
Rozdział 5
Wartość informacyjna znaków opakowań jednostkowych produktów mleczarskich
5.1.Identyfikacja i analiza determinant wartości informacyjnej opakowań
jednostkowych produktów mleczarskich
5.2.Identyfikacja kluczowych informacji zakodowanych na opakowaniach,
wpływających na decyzje zakupu produktów mleczarskich
5.3.Analiza semiotyczna znaków, tworzących wartość informacyjną
opakowań jednostkowych produktów mleczarskich